Pages

Khamis, 11 Februari 2016

Cara memilih sikat yang baik

1. RAMBUT KERINTING
Jika memiliki rambut yang sangat keriting, adalah mustahil untuk menyikatnya sehingga lurus.
“Jika rambut anda kerinting, sikat yang sesuai adalah sikat dengan ‘gigi’ yang jarang atau tidak terlalu rapat,” dipetik dari kata-kata Kevin Mancusso, Creative Director di Nexxus, sebuah perusahaan hair care product.
2. RAMBUT IKAL
Rambut yang dianggap paling sempurna adalah rambut lurus dan bercahaya. Namun ketika rambut anda tergolong ikal atau sedikit kerinting bukan bererti rambut anda todak boleh kelihatan lurus dan bercahaya.
Cara terbaik untuk mengawal rambut ikal adalah dengan memperbaikinya dengan penggunaan syampu dan conditioner yang tepat.
Kemudian gunakan produk styling yang mampu meluruskan rambut Anda,” jelasnya. Jenis sikat yang paling sesuai untuk rambut ini adalah sisi dengan gigi atau sikat yang lembut dan agak rapat.
3. RAMBUT BASAH
Salah satu kebiasaan yang memberi kesan buruk pada rambut adalah menggunakan pengering rambut selepas mencuci rambut.
Jika Anda tak ingin keluar rumah dengan rambut basah, gunakan sikat yang bergigi jarang dan punya tekstur yang lembut. Hal ini akan menghindarkan kerosakan rambut, kerna rambut basah ketika disikat akan membuatnya mudah rosak dan gugur.
4. RAMBUT BERVOLUME
Untuk menghasilkan rambut yang lebih bervolume, gunakan sikat bulat besar dengan gigi yang agak rapat. Sikat bulat ini boleh digunakan untuk membuat rambut lebih bervolume.
“Secara umum, sikat bulat adalah sikat terbaik untuk menambahkan bentuk dan volume rambut. Semakin kecil diameter sikat, maka rambut akan semakin bervolume dan sedikit bergelombang,”
#Zi2M
#ShakleeEffectZi2M
Catat Ulasan