Pages

Khamis, 26 Mac 2015

Ilmu keibubapaan

Teks : Norazrin Mohd Nor
Gambar : Sumber google



Image result for keluarga islamic

Bismillahirrahmanirrahim....
Baru abis program solat hajat dan program kerohanian khusus untuk ibu bapa pelajar UPSR. Program ini merupakan satu usaha kearah memotivasikan pelajar dan berharap kebersamaan ibu bapa . dalam membantu anak-anak menghadapi peperiksaan UPSR nanti. Bak kata guru besar saya, andai ibu bapa ambil tak kisah tentang pelajaran anak-anak seolah-olah anak-anak ini pergi berperang seorang diri.

Saya suka kaitkan hal ini dengan hubungan kita dengan Allah. Bagaimana kebergantungan kita kepada Allah? Andai kita menjalani kehidupan di dunia ini tanpa pengharapan dan bantuan Allah, pasti kita menjalaninya dengan jiwa yang kosong. Nikmat bertawakal tidak akan dirasa.

Bagi saya secara peribadi, saya amat memerlukan  ilmu berkaitan keibubapaan. Sangat indah saya lihat dan rasakan apabila melihat ibu bapa yang mampu menangani anak mereka dengan lemah lembut. Banyak kisah-kisah junjungan mulia Rasulullah S.A.W bersama kanak-kanak. Alangkah lembutnya baginda dengan bunga-bunga syurga. Tika ini saya cuba menghabiskan, mengkhatam dan menghadam sebuah buku dari Indonesia Prophetic Parenting Cara Nabi Mendidik Anak. 
Image result for prophetic parenting cara nabi mendidik anak

Moga saya diberi kekuatan menyelusuri sunnah nabi Muhammad S.A.W terutama dalam mendidik anak-anak saya khusunya dan anak-anak didik saya amnya. Moga Allah memberi saya jalan bagaimana menangani sikap-sikap negatif dalam diri ini.  Ameen ya Rabbal 'alamiin

Catat Ulasan