Pages

Isnin, 30 Mac 2015

Kesihatan Anak

Teks : Norazrin binti Mohd Nor
Gambar : Sumber google
Image result for qaseh junior


Bismillaahirrahmaanirrahim...
Anak sulung saya berusia 4 tahun. Semasa berusia 3 tahun setengah, dia telah diserang asma @ lelah.

Makna penyakit asma:
Penyakit Asma atau lelah merupakan penyakit immunologi yang menyebabkan kesukaran bernafas. Ini adalah kerana ketika pesakit diserang asma, keradangan dan spasma pada selaput dinding laluan udara menyebabkan bronkiol di dalam paru-paru menjadi sempit. Pesakit asma mungkin mengalami pernafasan bersiul (wheezing), sesak nafas, dan sukar untuk bersenam.

Semasa bulan Februari saya ke klinik hampir 2minggu sekali kerana anak sulung saya diserang asma. Saya dan suami memang tak menyangka anak kami akan diserang penyakit ini kerana anak saya seorang yang aktif.

Saya mendapat nasihat dari kawan-kawan agar memantau pemakanan anak. Rakan saya memberitahu, anaknya juga mengidap penyakit ini dan anaknya alah kepada air vitagen. Ibu mertua saya juga ada berpesan agar tidak memberi anak saya makan anggur. Setelah beberapa lama, saya dapat kenalpasti beberapa makanan yang saya perlu jauhkan dari anak saya. Antaranya buah limau, air sunquick dan air cool blog. 

Disamping menjauhkan anak saya dari memakan makanan ini, saya turut memberi anak saya makanan sampingan. Makanan yang saya pilih tentunya makanan sunnah. Alhamdulillah, sejak mengamalkan Qaseh Junior, anak saya jarang diserang asma. Menurut kajian, kanak-kanak yang diserang asma akan sembuh apabila usia semakin meningkat. Mudah-mudahan penyakitnya akan terus hilang dengan pemakanan sunnah ini. Ameen ya Rabbal 'alamin
Catat Ulasan